Dine skabe fungerer helt perfekt. De er holdbare, de er pæne og der er fint plads til alles telefoner! Tak for super service, og et meget fint produkt!
morten@holdon.dk | +45 27 63 95 08 | Hurtig levering | 14 dages fortrydelsesret
Hvad virker egentlig bedst - mobilforbud eller regler? I Danmark er det op til den enkelte skole at beslutte, hvordan reglerne skal være for brug af mobiltelefoner i skoletiden. Fire ud af fem danske skoler har allerede indført regler, og flere og flere har helt forbud mod at bruge telefoner i skoletiden – inklusive frikvartererne. Men hvad virker bedst?
I 2019 lavede Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU) en undersøgelse, der konkluderede, at det har en positiv effekt på elevernes koncentrationsevne, når de bliver mødt af restriktioner eller forbud mod brugen af mobiltelefoner. ”Når skoler indfører mobilregler, ser de hyppigst gevinst for samvær og det sociale og forbedret ro samt koncentration og nærvær”, står der i rapporten.
Det giver det altså effekt på koncentrationsevnen og samværet, når man indfører regler. Men samme undersøgelse viser samtidig, at når det kommer til det sociale, er effekten dog langt større, når man slet og ret låser mobiltelefonerne inde hele dagen. Navnlig i frikvartererne lader der til at være en god effekt af at skabe rum for fysisk samvær, leg og bevægelse. Souchef på Dronningegårdsskolen Anne Møller Boysen mener også, at det har en positiv effekt at tage mobiltelefonerne fra eleverne, siger hun i et interview til tv2.dk: - I kan forhåbentlig gå ud i skolegården og se det selv. Der står ingen elever, som isolerer sig med en telefon, for det er ikke en mulighed. Vi ser flere, der spiller kort eller taler sammen på en anden måde og får en skærpet opmærksomhed, siger Anne Møller Boysen.
Mange af eleverne selv er desuden selv enige i, at fællesskabet forbedres: - Jeg synes, at det er fedt. Vi har fået et helt andet sammenhold, og folk sidder ikke bare med deres telefoner, siger Lærke Thiemer, der går i 8. klasse på Kolding Realskole i en artikel på tvsyd.dk. Iben Jochumsen går i 8. klasse på Sct. Knuds Skole i Fredericia, og hun siger i et interview til tv2.dk: - I stedet for at sidde med hovedet ned i hver vores skærm, er vi mere sammen og laver noget aktivt sammen - for eksempel at spille kort eller at være udenfor, hvis vejret er godt.
Også i forhold til digital mobning kan vi måle en positiv effekt af et totalt mobilforbud. I løbet af de seneste år har man kunnet læse talrige historier i medierne om digital mobning eleverne imellem, og det nyeste er en trend, hvor elever filmer deres lærere og deler videoerne på det sociale medie TikTok. Forskere i Norge har dokumenteret et markant fald i forekomsten af mobning på skoler, hvor man har eksperimenteret med mobilfri skole. Opsummerende kan man sige: Hvis det er koncentrationen, der er det største problem, vil det være nok med restriktioner for brugen af mobiltelefoner. Men man bør faktisk forbyde brugen af telefonerne i hele skoletiden, hvis man vil se de positive resultater på de sociale parametre.
Hos HoldOn har vi udviklet specielle mobilhoteller til at opbevare telefonerne i klasseværelset. Vi har både kasser, skabe og mobilholdere, der kan stilles i en reol. Mobilhotellerne er alle foret med skum, hvilket sikrer, at der ikke sker noget med telefonerne, mens de er i skolens varetægt. Bestil mobilhotel til jeres klasselokaler her.
Tjebberupvej 25, Tjebberup
DK-4300 Holbæk
+45 2763 9508
morten@holdon.dk
CVR: 37914746
Du har ikke tilføjet noget til kurven.